• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

EPA, DHA, Omega 3

Startat av Femejl, 2008-12-28, 15:10

Föregående ämne - Nästa ämne

Femejl

Detta inlägg är en del av en sammanfattning från sonen om fettsyrorna EPA och DHA. Det vi undrar är vilka erfarenheter ni har av Omega3 alternativt andra källor till dessa fettsyror. I vår familj har vi käkat Omega3 i flera år, men sonen har inte riktigt kommit ihåg att ta dem. Sedan en kort tid tillbaka gör han det./femejl

Vi med ME/CFS har nedsatta nivåer av EPA och DHA, vilka båda krävs för att reglera ämnesbalansen i hjärnan och brister på dem orsakar trötthet etc. Rent EPA med låga halter av DHA visade mycket bättre effekt än omega 3 som innehåller mycket DHA.

http://www.vegepa.com/vegepa.php?n=MECFS&indi=&ti=
CitatME/CFS has been very difficult to treat. However, using a combination of omega-3 and omega-6 fatty acids, Professor Basant K. Puri has treated patients with remarkable results.

http://me-cfs.se/Filer/2008-behandling-merz.pdf
CitatOmega 3-fettsyrorna eicosapentaensyra (EPA) och docosahexaensyra (DHA) har visat sig minska besvären hos patienter med CFS (Puri et al. 2004; Puri 2004). Förutom i fisk förekommer omega 3-fettsyrorna i mindre mängder även i valnötter, vetegrodds- och rapsolja, soja m fl. De anses vara av värde för att förbygga eller behandla autoimmuna sjukdomar, njursjukdomar, hjärt-kärlsjukdomar, cancer, artrit, osteoporos och SLE (Bhattacharya et al. 2006).

Detta beror på att EPA och DHA har vasodilatoriska, antitrombotiska och antiinflammatoriska effekter. Behandling med dessa
fettsyror i tillräcklig mängd minskar produktionen av de proinflammatoriska cytokinerna TNF-α, IL-6 och IL-1β inom ett dygn (Bhattacharya et al. 2006). Hos CFS-patienter har man hittat förhöjda nivåer av TNF- α och IL-6, men även en rad andra cytokiner (Logan et al. 2001). Tamizi far och medarbetare påminner om att CFS-symtomen är identiska med besvären som orsakas av behandling med IL-1 och påpekar att cytokinerna inte hämmas helt utan moduleras, samt att effekten är reversibel (Tamizi far et al. 2002). I en studie på möss visade oljan med mest EPA i förhållande till DHA bäst effekt (Bhattacharya et al. 2006).

En studie som jämförde 42 CFS-patienter med friska kontroller visade signifikant lägre halter av framför allt arachidonsyra (som omvandlas i kroppen till olika eicosanoider) och DHA hos dem med CFS (Liu et al. 2003). Behandlingsförsök har visat
förbättring efter behandling med preparat som innehöll höga halter av EPA och alla patienter var bättre efter 8-12 veckors behandling (Puri 2004). En fallstudie beskriver effekten hos en rullstolsbunden CFS-patient där daglig behandling med 10 kapslar av fiskoljepreparatet eye q (motsvarande en dygnsdos av 930 mg EPA, 290 mg DHA, 100 mg gammalinolensyra och 16 mg vitamin E) efter 6-8 veckor ledde till en tydlig förbättring.Efter 16 veckor kunde patienten gå några meter utan stöd och patientens ventrikelvolym som tidigare var ökad hade minskat avsevärt (Puri et al. 2004).

http://www.oilthecogs.co.uk/ailments/omega3_chronic_fatigue_syndrome.php
CitatChronic Fatigue Syndrome (ME) and Omega 3 Oil.
Doctors now believe that Chronic Fatigue Syndrome or Myalgic Encephalopathy (ME) may be caused by a chemical imbalance in the brain, and suggested that taking Omega 3 oil supplements may help to alleviate some of the symptoms experienced by sufferers.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

#1
Omega-3 rika fiskoljor (jag köper Pharbio eller Pikasol Forte på Apoteket) ger mig följande effekt:
1 g 2 ggr/dag optimal dos. Ingen fiskolja gör att jag bara ligger och hyperventilerar och har mycket låg aktiveringsförmåga. Om jag tar dubbel dos (2 g 2 ggr/dag) får jag efter en vecka myrkrypningar i huvudet, malaise och melankoli.

Jag har provat omega-6 oljan GLA som Basant Puri hypotetiserade kunde ifall t.ex. ett virus blockerade enzymet som konverterar mellan de olika omega-6 oljorna (delta-6-desaturase). Jag blev först bättre av oljorna. Gammalinolensyra (GLA) fick jag genom GLA-rika oljor och det hade en enorm effekt på att minska på smärta samt humörhöjande. Tyvärr utvecklade jag en svår intolereans med myror i huvudet och malaise och fick sluta. Men efter en tid (någon/några veckor) blev jag intolerant med föjande symtom: Illamånende, kliar i huvudet, ökad andning, känsla över bröst och hjärta, allmänpåverkan. Jag blev tvungen att sluta, men det var som att välja mellan pest och kolera för att jag hade även postiva effekter. Jag blev hemskt dålig under några veckor efter jag slutade. Det är inte uteslutet att jag blev sämre permanent av det hela.

susan

#2
Jag har ätit EPA just den fettsyra som varit bäst för oss med ME dvs visat i studier

Produkten heter Eye Que ( finns billigast på nätet)

Jag skulle beskriva effekten som skillanden mellan att ha en glödlampa tänd på hjänkontoret och att någon helt plötsligt slår på lysröret :)

En helt annan vakenhetsgrad - faktiskt - effekten var så stor att tom jag såg förbi placebo


Tyvärr är man snål mot sig själv och det finns många hål att stoppa i, annars hade jag fortsatt

Jag satsade ett tag på CLA istället då jag gått up såå mycket i vikt pga av min ME före jag sysslade med Pacing. ( jag blev helt enkelt tokhungrig och hamnade i katabolism) och belv tjock som en smock  :P :-[

Femejl

#3
Tack för era svar! Det är EyeQue vi funderat på eftersom det tydligen är viktigt att produkten innehåller ganska många gånger mer EPA än DHA. Den fiskolja vi använder i familjen heter FrittFlyt och är en norsk kvalitetsprodukt med 70 % omega3. I den är förhållandet EPA-DHA 330-220 vid normal dagsdos. I EyeQue är förhållandet 930-290. Kanske de märken du har provat, Kasper, innehåller för mycket DHA i förhållande. Jag vet även att de svenska produkterna ofta har en ganska låg procentsats omega3.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Femejl

#4
Hos Vitapost.se, http://www.vitapost.se/?gclid=CIC0tp6U5JcCFYoH3godTHZxDA, kostar sex månaders förbrukning av EyeQ 569 kr, dvs mindre än hundralappen per månad.

Ger det en sådan effekt som du fick Susan, så är det väl synd att inte prioritera den utgiften. Var inte snål emot dig själv som du skriver att du är. Du är väl värd ett liv med lysröret tänt  ;)

Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

#5
Equazen Eye Q ( http://www.equazen.com/ ) innehåller 800 mg fiskolja och 200 mg nattljusolja. Vad jag förstått är nattljusoljan där för att fillföra GLA (Gamma Linolenic Acid).

Shenet har sammanställningar på alla möjliga oljor vad de innehåller: http://shenet.se/
T.ex. Nattljusolja: http://www.shenet.se/ravaror/nattljusolja.html

En tysk sajt har information om omega-3 och omega-6 fettsyror:
DocMedicus Vitalstofflexikon
Där finns bland annat en bild på omega-3 oljorna konverteras mellan varandra via enzymer:
http://www.vitalstoff-lexikon.de///upload/misc/Omega_3__Fettsure_grafik.pdf
En annan bild för omega-6 oljorna:
http://www.vitalstoff-lexikon.de/upload/misc/Omega_6__Fettsure_grafik.pdf

HotRag

Jag köpte Eye Q idag för att testa.
Tyvärr var jag för snabb och tog för givet att flytande i flaska skulle vara billigare än kapslar x_x och nu är det för sent att ändra (tror jag).
Jag köpte på bodystore, det var lika billigt som vitapost, och jag brukar ändå köpa annat på bodystore.

Jag har testat Fritt flyt, men inte märkt något - i normal dos.

susan

#7
Citat från: femejl skrivet 2008-12-28, 21:43
Hos Vitapost.se, http://www.vitapost.se/?gclid=CIC0tp6U5JcCFYoH3godTHZxDA, kostar sex månaders förbrukning av EyeQ 569 kr, dvs mindre än hundralappen per månad.

Ger det en sådan effekt som du fick Susan, så är det väl synd att inte prioritera den utgiften. Var inte snål emot dig själv som du skriver att du är. Du är väl värd ett liv med lysröret tänt  ;)

Jag är också värd "mat för dan". Min Sambo har nyss lämnat mig med djur och boende på landet med en pension som ger existensminimum när jag betalat det som inte går att säga upp. :(
Jag får vara glad att jag har pension - och slipper trasslet med FK.  Men det är svårt att få det att gå ihop. Jag klarar inte klumputgifter.

Den månad jag tog influensavaccin  fick jag betala mina ortopediska skor också - kan inte gå utan dem och då hade jag 150 kronor i matpengar i två veckor...

Det var inte roligt.

Man får helt enkelt prioritera annorlunda numera och be till han där uppe att inget händer som kostar pengar.
Det här blev lite privat - men vi "fattiga" syns aldrig. På nyheterna talar de tex som de enda ekonmierna som finns är medelsvenson eller aktieägare.

Julhandel....

Utan vänner hade det inte blitt nån jul hos mig. Jag har INGEN femilj heller.


Folk fattar aldrig HUR lite man förväntas leva på.

Du har rätt jag kan klara 1 hundring - men inte hosta upp 6 på en gång
hade jag 500 pix över så skulle jag satsa på ett ridhuskort


Och vidare angående prioritering - det jag verkligen skulle behöva det är akupunktur - men det kan man ju titta sig i månen efter.
Även om jag skulle kunna få det för 70 :- så skall jag ju ha råd att ta mig dit... Och ja man måste ju tyvärr äta - ibland känns det som en onödig utgift...

man skulle kunna göra mycket för de pengarna  :-\

men inte så länge :D


Mayordomo

#8
Jag har kollat min omega-3. Det är Pharbio Omega-3 Forte köpt på Apoteket. Innehåll per kapsel på 1000 mg: EPA 33%, DHA 22%, DPA 5%.

Nancy Klimas sade vid något tillfälle att 4 g fiskolja per dag är nödvändigt för att uppnå en immunomodulatorisk effekt.

Femejl


Citat från: femejl skrivet 2008-12-28, 15:10
En fallstudie beskriver effekten hos en rullstolsbunden CFS-patient där daglig behandling med 10 kapslar av fiskoljepreparatet eye q efter 6-8 veckor ledde till en tydlig förbättring.(Puri et al. 2004).

Enligt studien är det just Eye Que som är det bästa preparatet vid ME. Eye Que innehåller 800 mg Fiskolja, med 186 mg EPA, 58 mg DHA,  200 mg Ekologisk Nattljusolja, 20 mg GLA (Gamma Linolenic Acid) samt 3,6 mg Naturlig E-vitamin.

När jag läser om doseringen inser jag att det blir väldigt dyrt med full "ME-dos". 100 kr/mån handlar om "normaldos" som är 2 kapslar/dag. De första 12 veckorna är normaldosen 6 kapslar/dag. Nu kanske inte alla med ME kräver 10 kapslar varje dag och hela tiden. Jag brukar tänka "bättre med lite än ingenting" om det är något jag behöver, men inte har råd med fullt ut. Den devisen funkar kanske också för ME-drabbade när det gäller Eye Que!?

Susan, har du kollat om du är berättigad till kompletterande försörjningsstöd! Det kanske inte hjälper dig till Eye Que, men som du säger behöver du mat också (först och främst). Jag beklagar att du har blivit lämnad ensam med djur och boende på landet. Tur att du har dina vänner.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

susan

Jag körde den rekomenderade dosen 6 per dag i början.


Jag tyckte att det som sagt tände lyset - men det påverkade inte min prestationsförmåga possitivt - det är det helt andra saker som gör

HotRag

Citat från: susan skrivet 2008-12-30, 10:47
Jag körde den rekomenderade dosen 6 per dag i början.


Jag tyckte att det som sagt tände lyset - men det påverkade inte min prestationsförmåga possitivt - det är det helt andra saker som gör
Jag skulle gärna få "tänt lyset" i skallen. Jag har tappat koncentrationsförmåga, uppmärksamhet, har svårt att lära mig saker, arbetsminnet verkar förstört och jag blir mentalt överbelastad av typ ingenting.

silversessan

Citat från: Kasper skrivet 2008-12-30, 06:42
Jag har kollat min omega-3. Det är Pharbio Omega-3 Forte köpt på Apoteket. Innehåll per kapsel på 1000 mg: EPA 33%, DHA 22%, DPA 5%.

Nancy Klimas sade vid något tillfälle att 4 g fiskolja per dag är nödvändigt för att uppnå en immunomodulatorisk effekt.

Jag upplevde tydligt denna immundämpande effekt när jag kände mig bättre efter att ha ätit Omega3 kapslar några dagar i stor mängd. Men när jag slutade kände jag mig sämre än innan. Dvs mitt immunförsvar satte igång att reagera igen mot alla patogener och häftigare än innan!  Jag upplevde det därför som en dopning av immunförsvaret ungefär. Det sägs av MP-människorna att Omega3 fungerar därmed på samma sätt som D-vit på det medfödda immunförsvaret - dvs ungefär som en broms men med kortsiktigt inflammationsdämpande effekt...

HotRag

Omega3 har ju gynnsam effekt på AD/HD-symptom hos barn. På dem borde det väl fungera på ett annat sätt än immundämpande? Någon som vet mer?

Om Omega3 bara hjälper en att få klarare hjärna, men man är lika kass fysiskt, beror då detta verkligen på immundämpning?

susan

#14
Skulle inte tro det

Just det här EPA är visat funka på ADHD och andra neurologiska problem. det är en fettsyra som är bra för hjärnans funktioner och hjälper till med koncentrationen.

Jag som kommit rätt långt i mitt tillfrisknande vet också att jag kan styra det där lite nu, ju bättre pacing - ju bättre är det upplyst på hjärnkontoret

jag har sällan symptom på påslaget immunförsvar - för jag pressar mig inte längre så mycket. Och om jag får lite (man måste juhandla också) - så släpper de efter ett par timmars vila.

jag var väldigt skeptisk till mitt possitiva resultat - då jag vet att jag så gärna ville

HotRag

Jag vill ju gärna få en "tända lyset-effekt" men är inte ute efter immundepressivt eftersom jag kan ha borrelia (har testat positivt för det).

Eftersom jag har asperger och vissa drag av AD/HD (viss hyperaktivitet och impulsivitet - dock inte så mycket av ADD-dragen [det som är typiskt vid ME] förrän jag blev sjuk) så tänkte jag att det kan vara positivt för hjärnan med omega3.

Även om jag förblir trött i kroppen, så skulle jag vilja kunna läsa och lära som förr, inte ha kaos i skallen och känna mig efterbliven.

Det verkar som att en hel del omega3-preparat innehåller tillsatt D-vitamin, men jag ser inte det på Eye q.

Femejl


Citat från: silversessan skrivet 2008-12-30, 21:32
Jag upplevde tydligt denna immundämpande effekt när jag kände mig bättre efter att ha ätit Omega3 kapslar några dagar i stor mängd. Men när jag slutade kände jag mig sämre än innan.

Silversessan, du säger att du åt Omega3 några dagar. Kanske resultatet hade blivit annorlunda om du fortsatt ta dem. Kanske ME-drabbade inte ska sluta med preparat som kroppen behöver och/eller som tester har visat brist på. Här menar jag då per individ eftersom någon generell lindring inte finns. Kanske det är som för diabetiker! Deras insulinproduktion kan aldrig återställas utan de behöver tillföra insulin resten av livet. Bara en tanke...!
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

silversessan

Problemet är att man inte kan lura i immunförsvaret i all evighet. Det får konsekbvenser genom att patogener växer till och därmed ökar inflammationerna ändå och hjärnan förstörs av patogenerna. Dvs det du upplever som positivt på kort sikt kan vara skadligt på längre sikt.  Det är immunförsvaret reaktion som gör att du känner  dig sjuk när immunförsvaret tar all energi från dig för att det reagerar för att försöka döda patogenerna. När din kropp inte reagerar/dvs du känner dig inte sjuk  eller bara konstig av en infektion är något snett i din kropp och patogenerna kommer ta över tillslut.  Men om din kropp överreagerar akut på en patogen kan de vara lika illa för en akutinflammation kan ge dig hjärnskador när imunförsvaret reagerar häftigt. Så det gäller att få imunförsvaret agera "lagom" på lång sikt på patogener om man vill må bra på lång sikt. Men kortsiktigt om man ska göra nåt speciellt kan man nog ta omega3 för att just dra i immunförsvarets broms.

HotRag

Är omega3 immundämpande?

silversessan

#19
 
CitatÄr omega3 immundämpande?

Ja , det är antiinflammatoriskt på ett sådant sätt att det verkar genom att påverka immunreaktionen om jag förstått det rätt. Bättre att använda inflammationsdämpare som olivolja tex då det inte har samma verkan via immunsystemet. Men kolla med Per eller på MP-sajten där det står om sådant. Men eftersom dessa fettsyror har en del viktiga funktioner för cellerna så behövs de ju i en viss lite mängd iaf. Men jag tror inte människan är gjord att sätta i sig mer en detta än genom fisk då o då.  De är också väldigt skeptiska mot alger på längre sikt. Förr i världen gav man ju småbarn fislolja innan man övergick till AD-droppar , men nu bara D-droppar. Oklart varför... Det är inte längre socialstyrelsen som rekommenderar utan sebn 2006 ligger det på livsmedelsverket under jordbruksdepartementet. Oklart på vilka medicinska grunder det rekommenderas. Jordbruksindustrierna kanske vill ha avsättning för restprodukter. Men personligen tror jag barn föds ,med det immunförsvar som behövs och sen utvecklas det. Kanske d-vit orsakar spädsbarnsdöd som man ej vet varför än...

Såg i ett program med kognitionsforskare att man sett att bakgrundsljud typ musik ökar koncentrationen hos folk med ADD- funkar på mig..