• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).

Migrän

Startat av DodeN, 2009-01-31, 16:28

Föregående ämne - Nästa ämne

DodeN

Jag hade mycket migrän i högstadiet och ettan på gymnasiet, bla. så var det mycket stress och man kom även fram till att jag behövde glasögon. Sen så försvann migränen, så från att ha problem varje vecka så var det någon enstaka gång.

Trots att det varit mycket stress de senaste 3 åren har jag inte haft speciellt mycket migrän men senaste året har jag fått det när jag blir uttröttad. Får det när jag blir fysiskt trött. Har testat lite att träna och de 2 senaste gångerna har jag fått en fruktansvärd migrän när jag kommit hem, har hänt tidigare också. Ofta så känner jag när det är pågång och kan stoppa aktiviteten och vila så bryter inget ut. Men som när jag var på rehab kunde jag inte det och hade 1.5 timmes resa hem också.

Ska försöka få tid till att kolla synen igen, den känns knasig i allmänhet men som vanligt tror inte läkarna på en. Ser dimmigt ibland men har inte dubbelseende och då verkar det inte räknas.

Är det fler som upplever att de har fler anfall nu än tidigare? Tyvärr tål jag inte diklofenak och liknande och inget annat hjälper mot migränen. Så när det blir förjävligt tar jag ett piller ändå och blir däckad i över ett dygn, är som kola i skallen dagen efter.
Ni vet ju hur man blir bemött på vårdcentralen när det gäller huvudvärk och sånt... Har en privatklinik jag ska se om de kan ta emot mig trots att just migrän inte är inom deras område, de har hand om min astma för vårdcentralen bryr sig inte om den heller.

Eftersom jag inte upplever att det är stress som är utlösande nu utan fysisk aktivitet så känns det konstigt, men jag känner inte igen min kropps reaktiner numera. Tidigare så satt migränen i några timmar och gick över om jag vilade ibland över natten men nu är det mer normalt att det är minst 1 dygn. Man har ju mer än tillräckligt ändå.

HotRag

Jag har migrän som utlöses av fysisk aktivitet.
När den började för 17 år sedan, var den mer frekvent.

Nu har jag kombinerad migränhuvudvärk + spänningshuvudvärk.

Jag upplever det som att jag får fler anfall när jag mår lite bättre, eftersom jag då orkar göra mer fysiska saker (= ta ut mig mer).
Jag får det inte av lättare fysiska saker, utan när jag är tillräckligt pigg för att uppnå tröskeln liksom.

Jag har ej aura till min migrän, och vissa läkare har sagt att utan aura har man inte migrän.
Det är också inte det vanligaste att den utlöses av fysisk aktivitet, även om det står med i vanliga listor över utlösande faktorer (efter alla vanligare faktorer).
Men den uppför sig som migrän i fråga om var den sitter, hur jag måste göra för att lindra, och att fysisk aktivitet absolut INTE hjälper utan förvärrar kraftigt.

HotRag

Förresten, får du medicin på recept?
Jag får inte det, eftersom jag inte får konstaterat att det är migrän (och jag tänker inte tjafsa om detta med vården, det ger troligtvis bara mer huvudvärk ;)).

DodeN

Precis som för mig kommer det när jag är "bra" övrigt för annars orkar jag inte göra saker alls nästan. Har jag en normal dag så kommer jag sällan till den gränsen att kroppen blir så uttröttad, oftast är det benen eller nacken som ger upp först och tvingar mig vila.

Ibland har jag aura ibland inte, men det är helt klart migrän bägge varianterna, mår ofta illa nuförtiden det gjorde jag inte heller tidigare. Har kanske en värre form av migrän nu. Morsan har det också så det kanske ligger i generna.

Någon receptbelagd medicin har jag inte, läkaren tyckte jag skulle ta diklofenak som jag är allergisk emot eller naproxen. MEn jag frågade på apoteket som inte tyckte jag skulle mixtra mer med det. Naproxen är så lika i sin kemiska sammansättning så den ska jag inte testa heller risken är så stor att jag reagerar eller gör det senare.

Men ska försöka få tag på läkare på den privata kliniken och se om de kan hjälpa mig. Vårdcentralen har redan klassat mig som simulant. Inte ens min astma villa man undersöka "har du pågående anfall, annars får du komma hit när du har det om vi ska göra något" blev svaret.

Kollade lite på apotektet sida och där står det:
"Den vanligaste formen är migrän utan aura (cirka 65 procent), medan bara 10 procent har migrän med aura. Man kan också ha en blandform av dessa två migräntyper, ibland med och ibland utan aura" så det verkar ju vara mer vanligt att man har migrän utan aura.

urk att man ska behöva bråka om varje liten sak

HotRag

Citat från: DodeN skrivet 2009-01-31, 19:11Kollade lite på apotektet sida och där står det:
"Den vanligaste formen är migrän utan aura (cirka 65 procent), medan bara 10 procent har migrän med aura. Man kan också ha en blandform av dessa två migräntyper, ibland med och ibland utan aura" så det verkar ju vara mer vanligt att man har migrän utan aura.
Jag har också läst detta på några ställen, och vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den läkare som menade att det inte var migrän då jag inte har aura.

Det är ett hån när läkare tycker att man ska köpa svindyra receptfria mediciner när man har varaktiga problem och kan få på högkostnadsskyddet.
"Min" ögonläkare vägrar skriva ut ögondroppar, eftersom jag inte har tillräckligt torra ögon för en "torra ögon-diagnos". Men hon säger att jag ska ta droppar 6 ggr om dagen, och då köpa dessa droppar i dyra engångspipetter.
Jag undrar om det finns något man kan röra ihop själv och droppa i ögonen.

Femejl

Följande länk http://www.odla.nu/forums/lofiversion/index.php/t67030.html hade följande huskurer:

Citatreceptfritt från kylskåpet - en skiva gurka på varje öga.

ligga stilla på skön soffa och njuta av behaglig musik
Använda, fuktiga tepåsar på ögonlocken några minuter lindrar

Kolla in
www.antigympa.nu ;
övningarna 7 och 15 under "ÖVNINGAR"
Jättesköna för trötta och ansträngda ögon.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

HotRag

femejl, är detta tips mot torra ögon eller migrän?

Femejl

Du frågade efter huskurer mot torra ögon och det var vad du fick *ler*

Kolla ämnesraden... Kram från femejl
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

HotRag

Ok :)

Jag såg ämnesraden, men jag vet aldrig riktigt om jag ska lita på vad man analyserar fram att folk menar LOL

susan

Jag har haft den typen av migrän som hör till diagnoskriterierna. Det står något om "ny typ av migrän"

Just den migränen kommer från muskler i nacken. I mitt fall har den varit ensidig ned över ena ögot och pulserande huggande i takt med pulsen, om jag har försökt gå upp på toa tex.

Jag hade en bra sjukgymnast som gav akupuntur ( inte för det eg. men hon lärde mig mycket)

Smärtan kan komma från trapezius, levator scapulae, och den sk. nackrosetten, dvs övergången mellan nacke och skalle.

Jag håller mig numera besvärsfri genom att massera mig själv. Nackrosetten ligegr jag på rygg, har ena handloven under huvudet med handflatan uppåt - och går lös på musklerna med tummen. Efteråt känns det som ett blåmärke där - men musklerna är genosmläppliga och blod och syre kommer upp tillhuvudet och man slipper detta fasansfulla.

Likaså kan man få värk över ögat och framför örat om en nerv kommer i kläm i en muskel med spännanande namn = Sternocleidos mastoideus  (haha jaghar övat länge :D)

http://www.dezorgpraktijk.nl/Images/Illustraties/Triggerpoints/triggerpoints_sternocleido.jpg

detta kan ge en fasansfull smärta, men detta myofasciella smärtsyndrom kan botas med reglbunden massage. Mår muskeln bra så händer det inte. Denna muskel går från där nyckelbenen möts och upp mot örat - den syns som två smala strängar på smala kvinnor. Såg att länken blandar in en muskle till som heter Scaleni - detta är en "stressmuskel" dvs en hållningsmuskel som säger ifårn om man är spänd. Scaleni kan man lätt stretcha efetr gymnastik och slippa den typen av huvudvärk

Min sjukgymnast säger att jag snart kan bli sjukgymnast snart ;D för jag har lärt mig så mycket
Men det är ju ren och skär skräck för återfall i denna sjukdom som motiverar mig

Så gott som alla mina muskler behöver regelbunden massage för att jag skall fungera

Skall bara tala om att jag är medveten om att det finns olika typer av huvudvärk och migrän- och att end el kommer inifrån huvudet - men de kan jag inget om.

Skulle man lida av en muskelhuvudvärk så finns i alla fall hjälpen nära
denna typ av huvudvärk hjälper inte vare sig värktablett eller migränmedecin på. Värktabeltten kan lindra men när medicinen går ur kropen så komerm vräken tillbaka

susan

Citat från: HotRag skrivet 2009-02-01, 13:05
Ok :)

Jag såg ämnesraden, men jag vet aldrig riktigt om jag ska lita på vad man analyserar fram att folk menar LOL

jag tolkade som du - men jag såg inte ämnesraden

HotRag

Citat från: susan skrivet 2009-02-01, 13:12
Jag har haft den typen av migrän som hör till diagnoskriterierna. Det står något om "ny typ av migrän"

Just den migränen kommer från muskler i nacken. I mitt fall har den varit ensidig ned över ena ögot och pulserande huggande i takt med pulsen, om jag har försökt gå upp på toa tex.

Jag hade en bra sjukgymnast som gav akupuntur ( inte för det eg. men hon lärde mig mycket)

Smärtan kan komma från trapezius, levator scapulae, och den sk. nackrosetten, dvs övergången mellan nacke och skalle.

Jag håller mig numera besvärsfri genom att massera mig själv. Nackrosetten ligegr jag på rygg, har ena handloven under huvudet med handflatan uppåt - och går lös på musklerna med tummen. Efteråt känns det som ett blåmärke där - men musklerna är genosmläppliga och blod och syre kommer upp tillhuvudet och man slipper detta fasansfulla.

Likaså kan man få värk över ögat och framför örat om en nerv kommer i kläm i en muskel med spännanande namn = Sternocleidos mastoideus  (haha jaghar övat länge :D)

http://www.dezorgpraktijk.nl/Images/Illustraties/Triggerpoints/triggerpoints_sternocleido.jpg

detta kan ge en fasansfull smärta, men detta myofasciella smärtsyndrom kan botas med reglbunden massage. Mår muskeln bra så händer det inte. Denna muskel går från där nyckelbenen möts och upp mot örat - den syns som två smala strängar på smala kvinnor. Såg att länken blandar in en muskle till som heter Scaleni - detta är en "stressmuskel" dvs en hållningsmuskel som säger ifårn om man är spänd. Scaleni kan man lätt stretcha efetr gymnastik och slippa den typen av huvudvärk

Min sjukgymnast säger att jag snart kan bli sjukgymnast snart ;D för jag har lärt mig så mycket
Men det är ju ren och skär skräck för återfall i denna sjukdom som motiverar mig

Så gott som alla mina muskler behöver regelbunden massage för att jag skall fungera

Skall bara tala om att jag är medveten om att det finns olika typer av huvudvärk och migrän- och att end el kommer inifrån huvudet - men de kan jag inget om.

Skulle man lida av en muskelhuvudvärk så finns i alla fall hjälpen nära
denna typ av huvudvärk hjälper inte vare sig värktablett eller migränmedecin på. Värktabeltten kan lindra men när medicinen går ur kropen så komerm vräken tillbaka
Det du beskriver i början om din migrän, precis så känns min.
Du skrev: "ensidig ned över ena ögot och pulserande huggande i takt med pulsen, om jag har försökt gå upp på toa tex."
Min pulserar och hugger även när jag vilar, men blir mångdubbelt värre om jag går upp eller blir upprörd.
För några år sedan, provade jag min gamla "racercykel" och drog på allt vad jag kunde på en kort sträcka runt ängen. Det sade som bara PANG och började vrålhugga i ena sidan vid ögat och huvudet.

Min förra läkare sade att om massage på nackrosetten hjälper, så är det inte migrän. Min nuvarande läkare vet nog inget om min migrän, jag orkar inte med allt tjafs så jag berättar inte.

Hon (min gamla läkare) frågade också om "band runt huvudet" men jag fattade aldrig vad hon menade (tja, för min del kunde det lika gärna vara ett kasettband... dumma frågor). Nu vet jag att det är en fråga för att skilja på migrän och spänningshuvudvärk.
Jag kan ha svarat "ja" på frågan, om jag inte visste vad hon menade, men om jag misstänkte att svaret "ja" skulle tyda på att det verkligen gjorde ont.

susan

Jst det där PANG hände mig när jag torkade utspilld kaffe på golvet smatidgt som jag grälade med min sambo

Den typen komemr fårn Strenocleido matoideus och iten från nackrosetten.

Lägg dig på rygg i sängen elternativ vilfåtölj

Vrid huvudet åt vänster - lägg in högra handen under nacken så att du nästan håller dig fast i fingrarna runt din egen nacke. handflatan skall altså vara uppåt mot nacken och du hålelr i dig med fingrarna mot vänstersidan av nacken - då blir tummen fri att massera denna sternocleido mastoideus - den borde var alätt att hitta då det är obehagligt att massera den.

var försiktig i början

Den andra kan du massera sittandes - då skall du också vända bort huvudet ( det gör man för att skydda halspulsådern har jag läst i en bok om massage)   
Så tex
vrid huvudet åt vänster och massera högersidans scaleni med dina fingertoppar - detta är ett bredare band på sidan om halsen - det brukar också var obehagligt

Denna muskel stretchar man genom at tstå upp i en bra hållning och sedan lägga huvudet på sned  försöka peka med hakan upp i taket - det blir alltså en vridning inte runt halsen men mer som atft röska placera huvudet upp och ned  ;D
Först åt vänster sedan åt höger

Mjuka rörelser - tänk på det - i början var jag så dålig i nacken så det var hemskt, är man för våldsam så försvarar musklerna sig bara.

Säg till om du itne hängde med

det är synd att läkare sällan kan sådant här - ingen skall ju behöva lida i onödan

(haha kan man tänka om man har ME)

HotRag

Ska detta göras i förebyggande syfte, eller när man känner att det är på gång/kommer att bryta ut när som helst/man redan har anfallet?

Jag hittade en bild, stämmer dessa muskler:

LillaY

Jag hade inga problem med huvudvärk alls förrns för ett par år sen. Kunde inte förstå vad det berodde på, helt plötsligt kunde jag bara få världens migränanfall utan förvarning (ja, så kanske det är för alla)!
Sen en dag när jag satt och käkade köttfärssås fick jag en sån där glödlampa ovanför huvudet som tändes! Varje gång jag fick sån där huvudvärk hade jag ätit köttfärssås. Nåja, efter många om och men kom jag fram till att det var vitlöken som jag fick ont av! Jag brukade vräka i vitlök i min köttfärssås och där var det!
Jag provade efter ett par veckor, för att vara säker (jag älskar ju vitlök..) och där kom den igen. Rackarns!!

Har nån mer fått några reaktioner av vitlök?
Har varit sjuk sedan 2000, fick diagnosen ME i mars 2008.

HotRag

Jag ser inga direkta samband med vad jag äter.
Däremot är fysisk ansträngning utlösare, samt ibland stress men det är mindre ofta.
Många gånger verkar det dock bara komma av sig själv, men då mer smygande än vid fysisk ansträngning då det verkligen bara dunkar till i huvudet och slår på med full kraft direkt.

DodeN

Nope, vitlök har jag inte problem med, som tur är.
Utan det är fysisk ansträgning som är den stora triggerfaktorn, förut i tonåren var det stress som utlöste det men det är ine lika mycket nu.

Var hos läkaren och fick medicin har testat en gång och det tog bort migränen men kroppen var lite knasig i allmänhet. Ska testa fler gånger men vore så skönt om det kan hjälpa. I helgen ska jag iväg till sthlm igen på träningsläger i tennisen... eller jag ska väl sitta i ett hörn och se trevlig ut, får se om jag får migrän igen.

Deia

Jag har migrän utan huvudvärk - bara aura (ögonmigrän eller flimmerskotom kallas det).
Oftast så drabbas båda ögonen i form av zigzag mönstrade blixtar.

MEN idag fick jag synbortfall på bara det ena ögat, precis som om man drar ner en grå rullgardin till hälften. Jag kunde inte se något alls i det grå fältet. Varade i ca 20 minuter. Känns inte bra - någon annan som känner igen detta?

Mayordomo

CitatJag kunde inte se något alls i det grå fältet.
Jag förstod inte riktigt med grå fältet.

Jag har drabbats av att synen på ena ögat blir ur fokus under typ 15 minuter. Det händer när jag har överaktiverat mig och är som sämst. Jag har för mig flera har berättat om samma fenomen. Det finns även beskrivet av läkare.

http://me-cfs.se/Filer/Ramsay-endemisk-ME.pdf
Citat: "blurred [suddig, oskarp] vision and/or diplopia [diplopi, dubbelseende]"
- vilket blir suddig, oskarp syn och/eller dubbelseende på svenska

Deia

Citat från: Kasper skrivet 2009-04-03, 18:55
CitatJag kunde inte se något alls i det grå fältet.
Jag förstod inte riktigt med grå fältet.

"Suddigt" (dimsyn) har jag ofta men idag försvann all syn i övre delen av synfältet och där var allt grått. Som en neddragen rullgardin till hälften. Väldigt obehagligt.