• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Vitamin D

Startat av Femejl, 2008-12-12, 15:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Mayordomo

#40
Jag råkade på en artikel om D-vitamin i allmänhet. Det är ej specifikt för ME.'

Use of vitamin D in clinical practice
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0FDN/is_1_13/ai_n25332537/pg_1?tag=artBody;col1
Alternative Medicine Review,  March, 2008  by John J. Cannell,  Bruce W. Hollis
CitatThe recent discovery--from a meta-analysis of 18 randomized controlled trials--that supplemental cholecalciferol (vitamin D) significantly reduces all-cause mortality emphasizes the medical, ethical, and legal implications of promptly diagnosing and adequately treating vitamin D deficiency.

susan

så här långt kommer jag...

den nya upptäckten -- från en (?)  analys av 18 slumpmässiga kontrollerade försök -- att tillsatt vitamin D signifikant minskar ? all - (?) dödlighet betonar/fastslår  den medicinksa etiska och lagliga innebörden av omedlebar diagnos och adekvat behandling av D - vitamin brist

fick jag till det?

detta tolkar jag som det man skall tro på tills dess att motsatsen är bevisad  :)

Själv äter jag mycket fisk och grönsaker och vistas ute 2 timmar per dag

Femejl

Jag lyckades i morse läsa de 2-3 första sidorna av den tretton sidor långa rapporten som är på engelska. Jag blev jätteglad av två orsaker. Dels klarade jag av att för första gången sen jag sveptes in i krisreaktionen ta del av en vetenskaplig undersökning och dels förstod jag att behandling med D-vitamin är bra vid många olika tillstånd så varför inte även vid ME  ;).

Sonen har nu tagit sina tio koncentrerade droppar sedan 16/12. Jag trodde han skulle komma upp till nyår, men var med redan under julhelgen. Självklart trött, men kommunicerbar. Den som är frisk har många önskningar. Den sjuke (och hans mamma *fniss*) har bara en. Eller två.... att vilja komma upp ur sängen räknas väl också...   :D

Jag väljer att tro på allt som visar sig ha effekt. Eventuella bakslag får man ta tag i när de kommer. Den som oroar sig i förväg får oroa sig två gånger.  ;D
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

silversessan

#43
Du har helt rätt Kasper! Ska snygga till här lite så länge så återkommer jag när jag funderat klart kring detta...


Tänkte bara lägga in en länk apropå "auktoriteter" här så länge eftersom jag ej hunnit läsa allt ni skrivit ordentligt...


Suppression of dissent in science
Published in Research in Social Problems and Public Policy, Volume 7, edited by William R. Freudenburg and Ted I. K. Youn (Stamford, CT: JAI Press, 1999), pp. 105-135. This version may have slight differences from the published version.


http://www.uow.edu.au/arts/sts/bmartin/pubs/99rsppp.html  lägger också under ämnet forskningspolitik


En till här från Bioessayes som är en ganska ansedd medicinsk tidskrift ej "alternativ" direkt ...


Bioessays. 2008 Feb;30(2):173-82. Links

Vitamin D discovery outpaces FDA decision making.Marshall TG.
School of Biological Sciences and Biotechnology, Murdoch University, Western Australia.
trevor.m@autoimmunityresearch.org

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18200565

Bioessays. 2008 May;30(5):506-7; author reply 510-1. Links

Comment on:
Bioessays. 2008 Feb;30(2):173-82.
The health benefits of vitamin D greatly outweigh the health risks.Grant WB, Garland CF.
PMID: 18404735 [PubMed - indexed for MEDLINE]

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18404735


Autoimmun Rev. 2004 Jun;3(4):295-300. Links
Sarcoidosis succumbs to antibiotics--implications for autoimmune disease.Marshall TG, Marshall FE.
Autoimmunity Research Foundation, Thousand Oaks, CA, USA. Trevor.m@yarcrip.com

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15246025

Deia

Hej
Jag har inte läst hela tråden men jag har också varit på Gottfrieskliniken och fått B12 tabletter och Ergokalciferol (d-vitamindroppar). Tyvärr ingen förbättring  :(

Jag tycker att dom är ganska ärliga med att det är ett försök till att må bättre och om det inte fungerar så slutar man med vitaminerna.

Hoppas det fungerar för din son.

silversessan

Problemet är att det finns risker med att göra försök med vissa saker på sjuka människor. Om man blivit permanent förbättrad kan bara konstateras den dagen du slutar och ser hur du mår. Dvs man kan må konstgjort bra under en behandling utöver placebo. Så att resonera som så att man ska sluta om man inte mår bättre är konstigt eftersom sannolikheten att må tillfälligt bättre av d-vit är ganska stor. Men sannolikheten att du känner dig dubbelt sämre när du slutar finns där också. Så var det för mig. Dvs ingen permanent förbättring utan tvärtom permanent försämring.  Jag tycker Gottfries borde göra försök att få folk permanent bättre. Allt annat strider mot läkaretiken.

Att köra b12 och d-vit paralellt är ju också problematiskt eftersom då vet man ju inte vad som gör vad och de riskerar att ta ut effekten av varandra.

Citatoch från min horsizont så tyckte jag detta med att reglera kalkbalansen var intressant - för det är lätt att bli försurad vid akut ME
Det har jag läst om men mins inte var.

Det här med försurning är ju inte orsakat av d-vit brist även om man kan notera låga nivåer av visst d-vit vid  försurningen. Dvs åtgärdar man försurningen genom att kalka (kalk är vattenlösligt) o äta basiskt så kan man minska skelettets urkalkning. D-vit däremot är fettlösligt och tar lång tid att lämna kroppen och dess funktion för kalkomsättningen är inte helt linjär men däremot påverkar det immunförsvaret.

Ska snart svara på resten , men vill påpeka att "auktoritetstro" ledrt till Auswitz och drygt 60% enligt sådana studier som Milgrams berömda Yale-experiment litar blint på folk i vita rockar som ger order utan att ifrågasätta varför det förstnämnda inträffade med benägen hjälp av folk i vita rockar...

HotRag

Men att åtgärda försurning med kalk borde väl vara riskabelt?
Det är ju inte bra med obalans på kalcium/magnesium.
För hundar vet man att för mycket kalk orsakar problem.

Magnesium höjer också pH, men överskott av magnesium har jag hört regleras mycket lättare av kroppen än överskott på kalcium.

silversessan

åda mineralerna är iaf vattenlösliga och passerar ganska snabbt ur kroppen och regleras med vätskeintag. Men d-vit är fettlösligt och tar längre tid att passera ut. Det kan dessutom orsaka förgiftning vilket jag inte läst att Mg och Ca kan. Bästa sättet är nog att äta mer basiskt dvs mer grönsaker. Men jag kan tänka mig att många får för lite calcium blandmänniskor. Men även förlite magnesium.  Alla mineraler är ju viktiga för ph-balansen.

HotRag

Jag försökte googla på calcium och magnesium, men hittar mest reklam.

I alla fall så verkar det vara mer påfrestande för kroppen att göra sig av med kalciumöverskott än magnesiumöverskott.

När det gäller djur, så kan kramper orsakas av calcium. T.ex. så förstärker man värkar hos födande hundar, med hjälp av kalcium. För mycket kalcium ger då kramper hos djuret.

En del på några forum som jag fann, menar att kramper och smärta försvann när de got magnesium (som balanserar calcium).

Det står också en del om att kalciumöverskott är påfrestande för njurarna, medan jag inte hittade något sådant för magnesium.

Till sist; många ämnen hänger ihop, varpå man kan ta hur mycket som helst av vissa ämnen utan att kroppen kan tillgodogöra sig dem, om det inte samtidigt finns tillräckligt av det balanserande ämnet.
Detsamma gäller formen på ämnet man vill ha (vilken molekyl den är bunden i).

Lite lustigt: Det enda stället jag hittade där det påstods att man kan äta hur mycket kalcium som helst, var en sida från Arla mejeri ^_^

Moa

#49
Läs artikeln om D-vitamin

D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott
Mats Humble, 2007
www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Moa

silversessan

Har gjort det!  Den är ett medvetet selektivt urval av ena sidan av saken. Han är lobbyist åt de intressen som samarbetar med livmedelsverket och som inte heller vill tex erkänna att GI-kost är okej att rekommendera för läkare. Han är psykiater inte forskare i endoktrinologi eller immunologi. De som forskar i detta vet att immunförsvaret påverkas av d-vitamin liksom transkription av viktiga gener.  Men Socialstyrelsen gav ju Annica Dahquist rätt. Humble har inte gjort någon egen studie utan försöker jämställa låga värden med "brist" trots att vi i sånt fall idag skulle ha behandliggstudier att visa på fördelar vilket han inte kan visa på. Humble har fattat hur korrupt medicinen äroch varför läkemedelsrepresentanter hotar professor Marshall på KI-konferens. Du kanske skulle läsa nåt av andra sidan så skulle du förstå att det finns en logisk försklaring till att låga värden uppstår av det ena d-vit hos personer med kroniska inflammatoriska sjukdomar. Låga värden är ej samma som "brist" alltid. Vad som är bra kan bara fastställas av behan´dlinsstudier där man försöker se om det blir permanenta förbättingar eller försämringar...

Moa

Min anhörig har fått D-vitamin av en endokrinolog och hon mår ännu bättre nu. Det är formen D3. Vi vet en annan också som inte blev så bra med B12 som min anhårig blev, men som blev väldigt bra med D3. Båda har ME.

Jag är glad att jag fick höra om det Mats Humble skrev. Jag tycker det viktigt att testa och om man blir bättre så behöver man säkert vitaminet. Det finns inte någon forskning om B12 heller och det är livsviktigt för henne och många andra. Tiden kanske visar att det Mats Humble skriver kan vara rätt. En gammal människa kan inte vänta på forskning utan man måste försöka göra allt som går för att må så bra som man bara kan det liv man har kvar. Hon har fått lida mycket redan till idag.



Moa

Femejl

Efter mer än sju veckor med D-vitamin (koncentrat) och B12+Folsyra var situationen fortfarande densamma. På Gottfries "utlovades" resultat inom ca två veckor!!

I måndags var sonen på provtagning inför Gottfries 6/2. Dagen efter började han med Mivitotal Flex, dosen x 3 (istället för x 2) och Eye Que (6 kapslar/dag). Vi ville först ta proverna så att inte M. Flex påverkade dessa.

Eftersom han på måndagen också var på hyposense (vaccinering mot allergier) så skulle han ha sovit dygnet runt i mer än fyra dagar efter det, men... redan i torsdags eftermiddag var han uppe. Han sa idag att han fortfarande är lika trött, men att han inte lika fort blir trött. Med andra ord kan han aktivera sig i mer än 20 minuter innan han behöver lägga sig igen. Alla framsteg är välkomna!

Hans egen (och min) första tanke var att det beror på M. Flex och Eye Que. Ingenting får oss att tro att D-vitaminet och B12 (tablettform) har bidragit med någonting.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

#53
Mivitotal tillverkas och marknadsförs av Hela Pharma AB. Om man klickar på "Läs mer" i mitten på denna sida http://www.mivitotal.se/index.php?page=produkt&p_id=1 får man fram en innehållsdeklaration för "Mivitotal® plus".

Moa

till Femejl.

Jobbigt med din son hur gammal är han? Vilken sorts B12 fick han. Märkligt att man kan "utlova" när man börjar bli bättre. Så enkelt är det inte. Jag har hört att det är olika för varje människa. Min anhörig blev inte bättre innan hon fick Mekobalamin och gissa om hon fick bråka innan hon fick det. Och hon sedan tog det lång tid innan hon blev bättre. D-vitamin hjälpte på en gång.

Hon har provat Mivitotal men hon tål det inte, någon hade sagt att det innehåller tungmetaller. Jag vet inte om det är sant. Vi är så tacksamma
för allt som hjälper och att det kommer nya tips. Hoppas din son blir bättre
snart.





   

Moa

Femejl

#55
Moas fråga - sonen blir 23 år om en vecka. Vid sexton års ålder insjuknade han. Vad hans B12 heter vet jag inte. Burken står i hans medicinskåp.

Mivitotal Plus och Flex är inte samma sak. Jag har även läst många inlägg här om att olika preparat "boostar systemet" med negativ effekt på sikt. Det där anser jag vara något som varje individ själv får testa eftersom det inte finns något annat att gå på. Blir det ett bakslag så blir det. Då har man ju lärt sig något för individen om det preparatet. Sonen gick noggrant igenom innehållsförteckning på både Plus och Flex innan han valde flex. En av anledningarna till det var att Flex även innehåller L-karnitin.

Vi har hela tiden undrat varför sonen inte fick Mekobalaminet på en gång. Vi visste ju att tablettformen innehåller för mycket bipreparat som i den dos som behövs blir för många. När sonen fick receptet visste vi dock inte att det inte var injektioner. Dock har vi gett deras ordination en chans och det gav bara en stor nolla tillbaka. Därmed har vi bevis på det och kan gå vidare. Ska dock bli intressant att se om hans nivåer har ökat av ordinationen.

Under adressen http://www.mivitotal.se/index.php?page=produkt&p_id=3, och därefter länken "Läs mer" finns innehållsförteckningen för flex.

CitatMivitotal®flex
Produktutveckling är något som pågår hela tiden på våra produkter. Grunden för att förbättra en produkt är nya forskningsrön och vetenskapliga studier. Ett resultat av denna produktutveckling är Mivitotal® flex, med Mivitotal® plus som bas, förstärkt med Ribos, L-Carnitine och L-taurin. Denna kombination blir ett utmärkt energigivande och uppiggande kosttillskott för Dig som behöver en snabb, extra energikick. Ribos är en kolhydrat (enkel sockerart) som förekommer naturligt i cellerna och som är nödvändig för kroppens energiproduktion. Ett tillskott av ribos har en energigivande och prestationshöjande effekt. L-Carnitine är en aminosyra som omvandlar fett till energi, vilket innebär att man kan utnyttja fett som en energikälla. Uthålligheten samt energin i kroppen kan därför förlängas. Muskeltrötthet förebyggs, syreupptagningsförmågan ökar, energiomsättningen bibehålls och stresstoleransen ökar. L-Carnitine samverkar med C-vitamin och kräver detta vitamin i sin närvaro. L-taurin är en aminosyra som stöttar vätskebalansen i cellerna och därför har stor betydelse för återhämtningen efter träning. L-taurin är dessutom delaktig i många andra processer i kroppen.

På denna adress http://www.me-info.nu/index.htm, under länken "Artiklar" och sedan "Muskelberg" finns intressant läsning om L-karnitin. Sonen valde M. Flex istället för bara L-karnitin eftersom det är en multivitamin/mineralprodukt som även innehåller L-karnitin.

En dag i taget.....är det som gäller och att stilla beta av de preparat man själv tror kan vara bra.


P.S. Moa, är du anhörig som jag eller är du drabbad av ME?
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Moa

Hej femejl.

Jag har inte Me, jag hjälper en anhörig. Hon kan inte med dator så jag har hittat 2 Me sjuka som hon kan ringa. En har hjälpt till att skriva brev till hennes läkare. Hon blev inte bättre med b12 som heter Behepan som många andra, så det var inte lätt att få Mekobalamin. Men det lyckades tillslut och hon blev mycket bättre. Hon skulle inte klara sig utan Mekobalamin. Hon har också haft brist på D vitamin och började med D3 för 8 månader sen och mår ännu bättre nu. Hon fick börja med hög dos men nu har hon lägre dos.

Man måste försöka testa allt, för det som passar en annan passar inte alla.
Jag hört att Behepan kan hjälpa ett tag men det går över. Man blir dålig igen. Därför är Mekobalamin bäst. Detm måste dom väl veta på Gottfris.
Din son som är så ung borde få testa. Jag har hört att många Me sjuka inte får B12. Det är hemskt för det finns väl ingenting annat. Jag har hört att Gottfris har provat ett vaccin. Många blev bra men det finns inte nu. Dom som blev bättre är sjuka nu. Har du hört något på Gottfris?


Moa

HotRag

Jag var på Gottfries, och jag fick först testa behepan i tablettform. Sedan behepan i injektionsform. Sedan mekobalamin i injektionsform.
Jag tyckte också att det var konstigt att inte testa mekobalamin direkt.

Pippin

Som jag har förstått innehåller inte mivitotal någon som helst av
tungmetaller. Däremot när kroppen intar en massa antioxidanter
frigörs gifter ur kroppen och det leder först till en försämring, men
senare till en förbättring.
Jag har tagit bort all amalgam ur mina tänder. Som ni vet
innehåller amalgam en stark gift "kvicksilver".

Nu råder jag ingen att man ska ta bort all amalgam ur sina tänder
för det finns ingen forskning om att ME-patienter blir bättre.
En del kan t.o.m bli sämre i sin ME.

För att jag tog bort all amalgam var att jag reagerade så kraftigt när de
borra i mina tänder. Hade mycket amalgam, kan jag tillägga.
Det var som jag blev full när jag kom därifrån, jag vinglade och fick
stark dimsyn och min tandläkare reagerade kraftigt på hur jag var
när jag kom och hur det blev efter besöket.

Vi besluta tillsammans då för att sanera bort allting. Tandläkaren
var noga med att jag skulle äta mycket antioxidanter en månad innan
vi påbörja behandlingen.
Jag tog då extra tillskott av mivitotal och blev sämre.
Förstod att de rensade ut skit i kroppen. Vi tog bort en tand
i taget med två månaders mellanrum.

VILL TILLÄGGA att gör inte detta utan att sätta dig in i
vad som kan ske och att det är en profisonell tandläkare.

Jag blev bättre, men inte bra. All ledvärk har försvunnit.
Likaså dimmsynen, koncentrationen förbättrades mycket.
Det var ca 7 år sedan så jag kommer inte ihåg.

Som sagt jag har förtfarande mycket besvär med min ME,
och är lika trött då som nu.

Det jag ville säga egentligen att jag tror verkligen inte mivitotal
är ngt farligt.

Mayordomo

#59
De Meirleir sade vid något tillfälle att han använder en blandning av örter för att rensa ur kvicksilver hos patienter som har ökade halter. Han sade att det fanns risk att man bara flyttar kvicksilvret till hjärnan istället för att kissa ut det, ifall inte är försiktig. Jag kommer ej ihåg vilka örter det handlade om tyvärr. Han hade också en procedur för att konstatera ifall det fanns kvicksilver i vävnaderna. Han mätte kvicksilver halten i urin efter intag av något preparat.