• Välkommen till MEF-forum — öppet, gratis forum om Myalgisk Encefalomyelit (ME).
 

Vitamin D

Startat av Femejl, 2008-12-12, 15:56

Föregående ämne - Nästa ämne

HotRag

Citat från: Kasper skrivet 2009-02-25, 21:04
De Meirleir sade vid något tillfälle att han använder en blandning av örter för att rensa ur kvicksilver hos patienter som har ökade halter. Han sade att det fanns risk att man bara flyttar kvicksilvret till hjärnan istället för att kissa ut det, ifall inte är försiktig. Jag kommer ej ihåg vilka örter det handlade om tyvärr. Han hade också en procedur för att konstatera ifall det fanns kvicksilver i vävnaderna. Han mätte kvicksilver halten i urin efter intag av något preparat.
Vad är det som riskerar att flytta tungmetallerna då?
"Fria" antioxidanter? Eller menade han att vad som helst som rensar från tungmetaller kan sprida dem till hjärnan?

Jag har hört att alger binder och för ut tungmetaller. Nässla också tror jag.

Mayordomo

De ämnen som gör att vävnaderna avger tungmetaller kan frigöra dem och så kan de transporteras till andra ställen. Jag kan dock inte mycket om detta. Bara vad jag hörde De Meirleir säga, och jag minns ju inte detaljerna.

HotRag

Usch vad krångligt det alltid är. Att göra det ena är inte bra, att göra det andra är inte heller bra.

***

När jag lagade en lagning hos tandläkaren, så mådde jag jättedåligt efteråt. Som om jag hade haft mycker mer aktivitet.
Året därpå lagade jag en annan plomb, och mådde inte alls lika dåligt. Men jag vet inte skillnaden i hur mycket det borrades, och kan ha använt Mivitotal vid något av tillfällena, eller haft en period utan alger.

Femejl

När ni pratar alger så vill jag nämna Holistics Chlorella och även länka till en artikel i Internettidningen Vital Nyheter. Chlorella är en överlägsen alg när det gäller tillförsel av det mesta som kroppen behöver och utrensning av allehanda slaggprodukter. OBS! Jag vet förstås ingenting om Chlorella satt i relation till ME.

Citat[Tidningen Vital Nyheter utges av Faksimilen Media och publiceras här som ett inlägg i debatten om kost och hälsa - inte som en rekommendation om kosthållning eller intag av kosttillskott.]

http://www.vitaminer.nu/pub_docs/documents/VN9.htm

För något år sedan åt jag själv Chlorella och det satte igång en rejäl utrensningsprocess. Tyvärr ska man ta ganska många om dagen så det blev för kostsamt i längden. Jag köpte även till sonen så det blev väldigt dyrt. Visserligen kom han sällan ihåg att ta dem så nu har vi skapat ett hållbart system för den medicinering han inte ska avvara.

När sonen var på tredje (!) besöket på Gottfries fick vi veta att D-vitaminet i koncentrerad droppfrom, Ergokalciferol, inte innehöll det D-vitamin som han hade brist på. Varför ordinerades han det då när det bara innehöll D2 och han behöver D3? Resultat av behandlingen blev att han fick skyhöga D2-värden men stod kvar på noll på D3.

Det enda preparat som innehåller D3, enl Zachrisson på Gottfriesm., är Holistics D-vitamin. Det köper vi nu utanför apotek och högkostnad (!) och sonen tar två om dagen. Tack och lov är de inte så dyra. Holistics är ett märke som ger ett gediget intryck och verkar vara seriöst. Jag stöter på det i många sammanhang och människor är överväldigade över de resultat Holistics produkter ger. För mig är det stort när även en läkare rekommenderar ett hälsokostpreparat.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Deia

Citat från: Femejl skrivet 2009-02-27, 12:13
När sonen var på tredje (!) besöket på Gottfries fick vi veta att D-vitaminet i koncentrerad droppfrom, Ergokalciferol, inte innehöll det D-vitamin som han hade brist på. Varför ordinerades han det då när det bara innehöll D2 och han behöver D3? Resultat av behandlingen blev att han fick skyhöga D2-värden men stod kvar på noll på D3.

Det enda preparat som innehåller D3, enl Zachrisson på Gottfriesm., är Holistics D-vitamin. Det köper vi nu utanför apotek och högkostnad (!) och sonen tar två om dagen.



Jag har också fått Ergokalciferol av Zachrisson.
Var köper man Holistics D-vitamin?

Mayordomo

#65
Tyvärr är många av de preparat som vi med ME känner oss bättre av inte täckta av läkemedelsförmånen. Jag själv lägger ut massor. Räknade en gång ut att jag efter 20 år skulle ha lagt ut för preparat motsvarande en bil.  :-\

Du kan kolla med Ann-Louise Fransson ifall hon säljer Holistics D-vitamin och vad hon tar.

Ann-Louise Fransson

Du kan söka med sökmotor eller med prisjämförelesesajt på Holistics D-vitamin.

Via sökning på Google hittade jag 90 kapslar för 90 kr.

Google: Holistics D-vitamin

Man kan söka på "d vitamin" på prisjakt, pricerunner och kelkoo.
http://www.prisjakt.nu/
http://www.pricerunner.se/
http://www.kelkoo.se/


Deia

Tack Kasper.
Jag får skicka efter dom då :-)

Femejl

Please, Kasper! Vill du tala om var man köper Holistics D-vitamin för 90 kr burken? Jag får "inga träffar" på sökning efter lägsta trots att jag försökte med olika sökord på alla tre sökmaskinerna. Vi ger 130 kr för en burk i bästa hälsokostaffären i staden.  Vad betalar du för frakten där burken kostar 90 kr?

Det är som du säger, kostsamt att söka preparat och självklart är det billigaste det mest intressanta. Inte minst på den blygsamma inkomst människor drabbade av sjukdom (och arbetslöshet) har.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

#68
Det var via sökningen på Google. Det var något av de första resultaten. Lägger in direkt länk nedan.

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin.htm

Nu ser jag att jag sett fel. Det står 90 kapslar! Priset var 135 kr, så det var en besvikelse.

Man får inte vara för detaljerad när man söker med prissökningsverktyg. Jag får bara ut vettiga resulat från Kelkoo. Jag söker på "d vitamin", då får jag ett par träffar på D-vitamin 90 kapslar Holistic, som kostar typ 180 kr inklusive frakt:

Min kelkoo sökning: http://shopping.kelkoo.se/ctl/do/search?siteSearchQuery=d+vitamin&fromform=true

T.ex. resultat:
http://www.evitamin.se/ProductSheet.aspx?prd=39&referId=14
http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/D-vitamin.htm

Jag kan för lite om D-vitamin preparat, annars brukar det kunna att få tag i saker billigare från England. Men i det här fallet måste man ju försäkra sig om att det är rätt variant av D-vitamin.

Deia

Citat från: Femejl skrivet 2009-02-27, 12:13

Det enda preparat som innehåller D3, enl Zachrisson på Gottfriesm., är Holistics D-vitamin. Det köper vi nu utanför apotek och högkostnad (!) och sonen tar två om dagen.

Finns det olika D3? Jag har fått något som heter Calcishew på vårdcentralen (vitamin d i kombination med kalcium). På burken står det D3 och vid en sökning på nätet fann jag detta:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POBWU93ESVERT1




Mayordomo

#70
Vitamin D2 (ergokalciferol) görs av ergosterol.

Vitamin D3 (kolekalciferol) görs av 7-dehydrocholesterol i huden.

25-hydroxykolekalciferol (25(OH)D3 eller kalcidiol) bildas i levern genom hydroxylering av cholecalciferol.

I njurarna hydroxyleras 25-hydroxykolekalciferol (hydroxykolekalciferol) till metaboiterna:
1,25-dihydroxykolekalciferol (1,25(OH)2D3, kalcitriol) och
24R,25(OH)2D3,
som är de huvudsakliga biologiska hormonerna.

D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott
Mats Humble, Läkartidningen 2007.
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Vitamin D
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=489
CitatLevern och njurarna omvandlar vitamin D till aktiva former
De olika formerna av vitamin D omvandlas i lever och njurar och omvandlingen är i princip likartad för vitamin D2 och D3. Med hjälp av ett enzym (25-hydroxylas) införs i kolekalciferol en så kallad hydroxylgrupp i läget 25 i vitaminet, varvid 25-hydroxykolekalciferol bildas. Med hjälp av ett särskilt transportprotein förs detta med blodet till njuren. Där införs ytterligare en hydroxylgrupp med bildning av bland annat 1,25-dihydroxykolekalciferol, även kallad kalcitriol. Detta innebär en aktivitetsökning med 500-1000 gånger. Kalcitriol är det biologiskt viktigaste D-vitaminet. De aktiva D-vitaminerna transporteras med blodet till olika organ där de binds till receptorer (mottagarmolekyler) på cellernas kärna eller membran.


Femejl

Solen är en viktig källa för bildandet av D3.

Eftersom sonen knappt varit ute på flera år så blir förstås den bristen väldigt påtaglig. Resultatet var att han låg under gränsen för det mätbara. Jag köpte redan för 3-4 år sedan en ljusterapilampa till honom, men jag tror inte att han kommer ihåg att använda den. Tyvärr! Sitter man vid en sådan lampa i ca 30 min så motsvarar det en hel dag i solen en härlig sommardag. Jag köpte även en till mig själv att använda under vinterhalvåret. Jag menar att vi som bor i den kalla Nord behöver en sådan lampa under höst och vinter även om vi inte har depressioner eller D3-vitaminbrist pga. ME. Tyvärr är de inte helt billiga!

Intressant i Humbles artikel om D-vitaminbrist är det faktum att D-vitamin inte bara ses som en vitamin utan även som ett hormon. Jag tycker artikeln innehåller mycket intressant information. Zachrisson på Gottfriesmottagningen överlämnade faktiskt en utskrift av hela artikeln i dec när vi var där och sonen fick "fel" D-vitaminpreparat. Det var nog det mest omtänksamma han gjort för oss, som jag ser det....  :)
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

Mayordomo

#72
Jag förstår inte varför man skall köpa Holistics D-vitamin med D3 (kolekalciferol). Det finns ju ännu mer potenta produkter i FASS. Nedan listar jag FASS D-vitaminer i stigande ordning för biologisk avktivitet.

Ergokalciferol (vitamin D2)
Ergokalciferol har lägst aktivitet.
FASS: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POBSU8ZU0VERT1

Kolekalciferol (vitamin D3)
Koleklaciferol är det som finns i Holistics produkt. Kolekalciferol är dosmässigt 2-10 ggr mer potent ärn ergokalciferol. Ref: Läkartidningen
FASS: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POBWU93ESVERT1

Kalcidiol (25-hydroxikolekalciferol)
Detta är "förrådsvarianten" i vävnaderna och det bästa att mäta för att utvärdera D-vitaminbrist. Ref: Läkartidningen
Finns inte i FASS.

Kalcitriol (1,25-dihydroxikolekalciferol)
Denna typ har aktivitetsökning på 500-1000 gånger. Ref: medicallink
FASS: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/substance_products.jsp?substanceId=IDE4POEVUAIRKVERT1

Femejl

Så trött jag blir! Vad sysslar Zachrisson med egentligen. Jag ville inte släpa dit sonen fler gånger, men eftersom vår huvudläkare pga. sina bristande kunskaper, önskar att vi bibehåller kontakten så hade jag tänkt göra det. Vår Varbergsläkare är guld värd eftersom hon hela tiden lyssnar på vad vi har att säga och följer våra önskemål. Hon gick även emot Gottfriesmottagningens medicinering med Behepan när jag talade om att, och varför, det är Mekobalamin som gäller.

SUCK för Zachrisson!

Min egen överlevnad tar fortfarande så mycket av mig så jag har svårt att uppamma den energi som behövs för att sätta mig in i viktig information som denna om D3. Traumat runt sonens öde väckte upp massor av gammal skåpmat så läget är väl i nuläget inte så soligt, om man säger så...  :(

P.S. Efter ca tre veckor med Mekobalamin är förändringen inte direkt påtaglig. Viss hjärndimma har försvunnnit och vakentiden har förlängts något, men han är fortfarande sängliggande.
Mamma till 25-årig ME-drabbad son. Insjuknade -02, diagnos -08.

affa

Ja, här kommer morgonnyheterna ifrån den 24 april-09 i form av Global Wideo.
En varning kommer ifrån Dr. Art Hister Sheraton Wancouver Wall Centre.

Dr. Hister säger på videon att nu behöver vi stanna upp och tänka efter, vad gäller att äta tillskott av vitaminD i synnerhet peroner med autoimmunasjukdomar!

Det behövs mycket mera forskning för att styrka att det gagnar sjuka människor!
Det kan till och med vara så att de låga D-vitaminvärdena hos sjuka, kan förklaras med att kroppen själv sänker vitamin D nivåerna för att bekämpa de inflammatoriska tillstånden.

Med andra ord, kan vi förvärra, våra olika tillstånd, med D-vitamintillskotten!

http://www.globaltv.com/globaltv/bc/video/index.html?releasePID=83m4OnVv_9l91ngZvTAsedFFzYEYcCHg

Moa

Jag vet 2 ME patienter som har blivit mycket bättre med D-vitamin. Om man inte mår bra så skall man testa. Läkare är alltid mot vitaminer, tänk bara på B12. Dom vill inte skriva ut, fast det är det enda som hjälper. Man måste bara ta rätt sorts d-vitamin. Båda har minst 2 autoimmuna sjukdomar.

Läste i en tidning att läkare anser att vitaminer dödar fler än dom hjälper och att amalgam var ofarligt. Dom skall nog inte uttala om vitaminer, för det enda som ingår i deras utbildning är 8 tim. näringslära. Och alla vet att amalgam är farligt. Jag lyssnar inte på läkare om vitaminer, lyssnar bara på dom som är experter på vitaminer. 

Det finns mycket forskning om d-vitamin.

Moa

affa

Hej Moa!

Ja jag håller helt med Dig att läkare inte går att lyssna på vad gäller vitaminterapi överhuvudtaget, därför de har så kort utbildning och intresserar sig inte för förebyggande behandlig alls!

Jag slår alltid dövörat till om man skriver eller uttalar sig i ämnet- nej överenskommelsen med deras överordnade är det som gäller och i första hand försäljning av medel ur fass, som genererar pengar och förmåner ned tll Distrikts läkaren på golvet i form av resor och procent!  >:(

Nej det här med vitamin D är en helt annan sak, för upptäckten är att D"vitamin" egentligen inte är ett vitamin, utan det ser ut att omvandlas till steroider som liknar cortisoner och, som därför även har cortisoners effekter, det vill säga verka dämpande på  inflammationer och har därför en kortsiktig positiv påverkan på symtom hos inflammationssjukdomar i ett kort perspektiv, men upptäckten är att de hindrar utläkning av de infektioner som kan ligga bakom de autoimmuna sjukdomarna och inflammationssjukdomarna. Retrovirus till exempel kan ju även vakna till liv som ligger latent vid lågt immunförsvar som kan bli följden av hormonella steroider.

Så iaktagelsen Du gjort kan då stämma! Mitt drivande intresse är att söka forskning, som i grunden kan avslöja infektioner, som kan vara drivande, bakom våra tillstånd!
Peter Danielson ifrån Ann Vittemore Institutet är ganska övertygad om att många infektioner kan vara drivande, ja till och med, har man funnit ända upp till trettio olika titrar hos ME-sjuka.

Medan kontrollgruppee, bara hade upp till tre titrar. När vi, med ME nu är så belastade med infektioner, är det heller inte konstigt att vi har en sådan påverkan på vårt nervsystem, sömn, hormonsystem och värk!
Toxiner och interleukiner, borde ha en förfärligt nedbrytande effekt på oss och som vi drabbade även vittnar om.
Om D-vitaminerna gör oss oskickliga att tackla dessa oliika infektioner, så är detta ju mycket allvarligt!

Cortisoner, har ju vissa läkare försökt att testa på oss utan någon långsiktig effekt, så de seco hormoner, som verkar bildas vid Vitamin D-intag, är ju släkt med cortison och riskerar enligt de senaste rönen ochså ha samma effekt!

Moa

Min anhörig och en annan ME patient har tagit D vitamin
från hösten 2007 och mår mycket bättre. Den ena slutade
ett tag och blev sämre på en gång. Om man är gammal och
D vitamin hjälper så bra, då har man nog behov av det.
Jag förstår att dom inte vill vara utan D vitamin.
Moa

affa

Ja, D-vitaminerna verkar att omvandlas till cortisonliknande steroider, som ger lindring vid inflammationer och som används flitigt på andra inflammationslinkande tillstånd i vården.

Cortison är ju känt för att ge lindring och självklart skall vi försöka att lindra, med alla tillgängliga medel tills vi kommer till grunden vad som ligger bakom vårt lidande!  :D

Rapporter kommer nu ifrån flera olika håll om att just D-vitamin har den här effekten!

silversessan

Delar affas syn att det som lindrar på kort sikt kan stå i motsats till det som botar på lång sikt. Läkare är ålagda att bota om bot finns. Inte underminera bot genom tillfällig lindring utan att informera patienter om långsiktiga konsekvenser för försämring o skada på kroppen. Att vårdcentraler skriver  ut  d- vit är hårresande utan att berääta att det är immunosupressivt...